Sama seperti model hibrid Honda yang lain, CR-V ini menggunakan teknologi canggih i-MMD dua motor elektrik dan enjin 2.0 liter i-VTEC.
Enjin petrol kitaran Atkinson itu dipadan bersama transmisi jenis gear kekal atau tanpa kotak gear konvensional.
Apa yang berlaku ialah enjin menguasakan motor elektrik atau penjana (generator) dalam mod Hybrid Drive yang kemudian menguasakan motor pemacu dan seterusnya menggerakkan roda.
Di dalam mod Engine Drive pula, satu mekanisma klac pengunci menghubungkan enjin kepada kotak gear nisbah tunggal yang kemudian memacu roda secara terus atau langsung.
Dari segi penggunaan minyak, catatan mengikut kitaran gabungan WLTC ialah 17.9 km/l (42.2mpg) untuk model pacuan roda depan dan 16.6 km/l (39.2mpg) bagi model pacuan semua roda.
Bagaimana pula dengan reka bentuk model 2021? Berbeza dengan pasaran lain seperti Amerika Syarikat, Thailand dan negara kita CR-V Hybrid pasaran UK mengekalkan gayaan lama.
Maknanya tiada bampar ala kereta sport. Perbezaan hanya pada skala minor seperti lingkaran logo H warna biru, roda 18 inci baharu untuk kesemua varian dan cermin privasi bagi varian SE dan ke atas.
Pada bahagian dalam, Honda menggunakan kemasan warna perak baharu pada konsol tengah, panel pintu dan papan pemuka. Varian teratas CR-V EX dilengkapi pengecas telefon pintar tanpa wayar.
Di sebalik perubahan minor, ada sesuatu yang boleh dianggap besar iaitu perubahan pada suspensi.
Jurutera Honda telah menala semula suspensi untuk respon pengendalian lebih linear dan meningkatkan ketegaran longitudinal rendah (low longitudinal rigidity) bagi mengoptimumkan respon pemanduan (ride compliance).
Stereng EPS duaan pinion nisbah boleh ubah turut diperhalusi untuk memperbaiki pengendalian pada kelajuan rendah.
Berkenaan harga, pengguna di UK boleh mendapatkan Honda CR-V Hybrid 2021 pada harga permulaan £30,180 (RM163,427). CR-V Hybrid 2021 boleh didapati dari pengedar bermula Disember 2020.
Penulis: Muhammad Md Tajudin