Ini ialah enjin baharu dan Malaysia ialah negara pertama yang bakal menerima enjin tersebut.
Menurut sumber-sumber Careta, enjin 1.0L turbo itu menepati keperluan pasaran Thailand kerana ia mendapat insentif "eco-car" fasa kedua dari kerajaan di sana.
Ia akan membenarkan Honda Thailand menerima insentif yang akan menurunkan cukai bagi City baharu itu sehingga 40,000 Baht.
Antara kelayakan untuk menerima insentif "eco car" fasa kedua ialah piawaian asap Euro 5, pengeluaran kadar CO2 di bawah paras 100g/km, penggunaan bahan api tidak melebihi 4.3L/100km dan penggunaan ABS/EBD/BA/VSA untuk semua varian.
Insentif untuk Malaysia pula adalah berbeza dan termaktub kepada penarafan kenderaan cekap tenaga (EEV).
Untuk kenderaan keluarga kecil seperti City, ia perlu mempunyai kadar penggunaan bahan api di bawah paras 6.5L/100km.
Tidak seperti Thailand, Malaysia belum ada lagi insentif untuk alatan keselamatan. Namun begitu, penarafan Asean NCAP banyak membantu dalam pemasaran sesebuah kenderaan.
Sumber Careta percaya bahawa Honda City dengan enjin hibrid akan menerima insentif pengurangan cukai yang lebih tinggi berbanding dengan enjin 1.0L turbo.
Dari segi tenaga pula, enjin 1.5L hibrid i-MMD itu pula memberikan kadar daya kilas sebanyak 253 Nm, jauh lebih tinggi dari enjin turbo itu.
Di bawah kita lihat perbandingan daya kilas Honda City 1.5L i-MMD baharu itu dengan beberapa model kenderaan yang lain.
Nampaknya enjin 1.5L hibrid baharu City ini jauh lebih bertenaga dari enjin 1.0L turbo dan di dalam keluarga Honda Malaysia sendiri, City baharu ini cuma kalah dengan Accord Turbo sahaja. Abang-abang dengan Civic 1.5L Turbo juga nampaknya kalah dalam kiraan daya kilas berbanding dengan City terbaharu itu.
Di bawah program pra-tempahan khas, Honda Malaysia menawarkan baucer servis bernilai RM1,000 untuk Honda City serba baharu.
Pelanggan yang berminat boleh melihat dengan lebih dekat City baharu ini menerusi jelajah di seluruh negara bermula 24 Ogos ini.