Gabungan kedua-dua syarikat tayar terkemuka itu bakal mewujudkan peneraju utama berpusat di Amerika Syarikat di dalam industri tayar global, serta membolehkan lebih banyak penawaran produk merentasi spektrum nilai kepada para pelanggan tayar berjenama Goodyear dan juga Cooper.
Menurut Richard J. Kramer, pengerusi, CEO dan Presiden Goodyear berkata, "Gabungan antara Goodyear dengan Cooper bakal memperkukuhkan lagi keupayaan Goodyear dalam menawarkan perkhidmatan kepada lebih ramai pengguna di peringkat global, serta peningkatan berskala yang mampu menyokong pelaburan yang lebih besar terutama di dalam penyelesaian mobiliti dan armada.
Selain daripada itu, Goodyear juga dijangka mencapai kira-kira $165 juta (RM679.6 juta) sinergi kos dalam tempoh dua tahun, di mana majoriti daripada sinergi kos itu berkaitan dengan fungsi korporat yang bertindih serta kecekapan operasi.
Gabungan itu juga diharapkan dapat menghasilkan nilai semasa bersih $450 juta (RM1.85 bilion) atau lebih dengan menggunakan atribut cukai Amerika Syarikat. Atribut cukai ini diharapkan dapat mengurangkan pembayaran cukai tunai syarikat, serta meletakkannya untuk menghasilkan aliran tunai percuma tambahan.
Disebabkan penutupan itu, saham biasa Cooper akan berhenti diperdagangkan di Bursa Saham New York.