Ini berlainan dengan Corvette generasi-generasi sebelum yang mempunyai enjin di hadapan. Kali ini, kabin ditolak ke hadapan, dan enjin dipindahkan betul-betul di hadapan gandar belakang.
Menurut Popular Mechanics, Corvette C8 itu dijangka akan mempunyai beberapa varian dan yang paling asas (Stingray) akan menggunakan enjin pushrod 6.2L V8 yang lama tetapi diperbaharui untuk menghasilkan dalam 500hp.
Transmisi ialah 7-kelajuan automatic dwi-klac dari Tremec - tiada manual diberikan.
Varian lain ialah Z06 dengan enjin 5.5L V8 DOHC dan ZR1 pula akan menggunakan enjin yang sama, tetapi dengan tambahan turbo.
Varian paling tinggi, Zora akan mempunyai enjin V8 twin-turbo dan sistem hibrid - ramai menjangkakan Zora akan mempunyai 1,000 hp.
Apa yang menariknya tentang Corvette dengan enjin tengah ini?
Ia membuktikan Chevrolet sedar pasaran untuk US sahaja tidak mencukupi, dan untuk menyerang pasaran global. ia memerlukan sebuah Corvette yang benar-benar eksotik dan boleh dipandu seperti kereta-kereta prestasi yang lain.
Bukan hanya gempak di laluan lurus sahaja.