Ford misalnya menggunakan Strategi Bisik (Whisper Strategy) dengan mengeksploitasi penambahbaikan kecil di sekeliling kereta tetapi memberi impak besar.
Untuk SUV Kuga baharu, Ford memeriksa pelbagai elemen yang menghasilkan bunyi dari suspensi hingga seal pintu bagi mencari jalan untuk menghasilkan kualiti dalaman yang baik.
Satu kaedah yang dibuat ialah menambah lubang pada kerusi balutan kulit di bahagian penyokong (bolsters) untuk model Kuga Vignale.
Kaedah itu mengurangkan kawasan permukaan rata di dalam kabin kereta bagi menyerap bunyi berbanding memantulkannya semula.
Selain itu, penghadang bunyi yang dibuat secara aerodinamik dipasang di bawah kenderaan bagi menghadkan bunyi jalan dan angin masuk dari luar.
Proses bagi menghasilkan kadar bunyi terbaik memakan banyak masa.
Para jurutera Ford menghabiskan dua tahun bagi menguji lebih daripada 70 jenis tayar berbeza di atas permukaan jalan tar yang lancar kepada konkrit kasar dan berbatu.
Ujian juga dibuat di dalam keadaan basah dan kering dengan kadar kelajuan berbeza bagi mendapatkan spesifikasi yang tepat untuk mengurangkan bunyi ke tahap minimum di samping memberikan keselesaan dan cengkaman tinggi.
Satu lagi kaedah dibuat ialah dengan mengecilkan dan menipiskan laluan pada bahagian belakang panel eksterior untuk wayar dan komponen.
Ia dibuat bagi menghadkan aliran udara di dalam badan kereta.
Untuk kereta mesra alam seperti Kuga Plug-In Hybrid, kadar bunyi jalan di dalam SUV tersebut hanya 52 dB(A) (ujian terkawal) dan ia bersamaan dengan bunyi hujan turun yang lembut sahaja.
Kadar itu untuk mod EV Now yang menggunakan kuasa bateri dan motor elektrik sepenuhnya.
Selain nadi kuasa canggih, SUV itu mempunyai teknologi Pemadaman Bunyi Aktif yang berfungsi seperti fon kepala dengan teknologi pemadaman bunyi.
Ia berfungsi dengan mengesan bunyian kabin frekuensi rendah yang tidak diingini melalui mikrofon yang diletakkan pada lokasi strategik.
Mikrofon itu kemudian melawan bunyian tersebut dengan gelombang bunyi dari sistem Bunyi Bang & Olufsen.
Berikut ialah satu dapatan menarik di antara bunyi dalaman Ford Anglia tahun 1966 sehingga Ford Kuga Plug-In Hybrid tahun 2020:
Secara kesimpulannya, kereta moden hari ini lebih senyap seiring dengan kemajuan teknologi, pengalaman dan pengetahuan.
Model |
Desibel maksimum dB(A) |
1966 Ford Anglia |
89 (89.4) |
1970 Ford Cortina |
81 (80.9) |
1977 Ford Granada |
83 (82.5) |
1982 Ford Cortina |
79 (78.5) |
2000 Ford Mondeo |
77 (77.3) |
2020 Ford Kuga Plug-In Hybrid |
69 (69.3) |
*Ujian: Bunyi dalaman kemuncak pada kelajuan sekitar 50 km/j yang diukur pada gear ketiga (model manual).
Penulis: Muhammad Md Tajudin