Pengenalan ini adalah sebahagian daripada pendekatan Multi-Solution Approach dan mempunyai rasional yang kukuh.
Enjin diesel baharu ini direka bagi memenuhi keperluan pelanggan yang mahukan kereta pemanduan jarak jauh yang efisien dan mempunyai keupayaan tunda yang bagus.
Dari situ jelas apa yang dilakukan Mazda.
Strategi pelbagai penyelesaian Mazda ialah menawarkan produk dan teknologi berbeza termasuk enjin pembakaran dalaman yang lebih cekap dan pelbagai rangkaian kuasa elektrifikasi.
Jenis teknologi yang ditawarkan disesuaikan dengan pasaran setempat dan bagi memenuhi permintaan terhadap kemampanan.
Berikut adalah ciri-ciri enjin 3.3 liter diesel e-Skyactiv D:
- Pertama kali digunakan pada SUV baharu CX-60
- Sesaran 3,283cc, enam silinder sebaris dan dipasang secara menegak (longitude)
- Menggunakan teknologi Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition
- DCPCI menjadikannya satu daripada enjin diesel terbersih di dunia dengan kecekapan haba melebihi 40 peratus
- Menggunakan sistem pancitan terus common rail
- Dibangunkan mengikut konsep right sizing yang mengoptimumkan sesaran bagi mempertingkatkan kecekapan penggunaan bahan bakar dan kuasa
- Berat enjin sama seperti enjin diesel empat silinder Skyactiv D Mazda CX-5
- Dua pilihan kuasa, 200ps untuk pacuan belakang dan 254ps bagi pacuan semua roda Mazda i-Activ AWD
- Dipadan bersama sistem 48v Mazda M Hybrid Boost
- Model 254ps mempunyai prestasi pecutan 0-97km/j dalam masa 7.4 saat dan kadar purata penggunaan minyak (WLTP) 22.6 km/l
- Model 200ps mempunyai kadar purata penggunaan minyak (WLTP) 24.4 km/l
- Keupayaan tunda CX-60 sehingga 2,500 kg
Seperkara lagi, Mazda akan memperkenalkan enjin 3.0 liter petrol e-Skyactiv enam silinder sebaris untuk CX-60 dan alternatif ketiga selepas e-Skyactiv D dan e-Skyactiv PHEV.
Agenda SUV masih berterusan, pada tahun 2023 Mazda CX-80 akan diperkenalkan dengan saiz lebih besar daripada CX-60 dan mempunyai tiga baris tempat duduk.
Penulis: Muhammad Md Tajudin