Enjin itu menghasilkan 73 kuasa kuda (hp) pada 8,250 rpm dan 65Nm pada 7,000 rpm dan 2.5 kilogram (kg) lebih ringan berbanding enjin terdahulu.
Di antara perubahan yang dibuat ialah cekam baharu lapan cakera dengan tarikan yang lebih lembut.
Ianya juga lebih kompak dan saiz penutup cekam menjadi lebih kecil dan lebih ruang untuk kaki penunggang.
Turut dilengkapi gelendung tukaran (shift drum) dengan galas (bearing-mounted) untuk tukaran gear lebih lancar dan tepat.
Satu lagi ciri utama pada Scrambler 2023 ialah teknologi Ride by Wire yang sudah biasa digunakan pada model terbaru Ducati.
Teknologi itu menjadikan enjin sedia untuk beraksi pada setiap darjah pulasan pendikit dan senang untuk diuruskan pada setiap putaran enjin (rpm).
Teknologi Ride by Wire juga bermakna lebih banyak sistem elektronik boleh dimasukkan dan Scrambler 2023 dilengkapi dua mod tunggangan iaitu Road dan Wet.
Juga standard ialah sistem Cornering ABS dan Kawalan Cengkaman Ducati (DTC) dan untuk tunggangan lebih selamat.
Teknologi Ride by Wire mempunyai satu lagi kelebihan dan pelanggan boleh mendapatkan fungsi Tukaran Gear Cepat (atas dan bawah) sebagai aksesori pembelian.
Pembeli Scrambler Full Throttle tidak perlu membuat pesanan tambahan kerana sudah sedia dipasang.
Selain enjin, kerangka trellis Scrambler 2023 diperkemaskan dan berat dikurangkan dan secara keseluruhannya motosikal ini empat kg lebih ringan berbanding model terdahulu.
Satu lagi perubahan yang dibuat ialah kerangka belakang dipisah daripada kerangka utama untuk rasa yang lebih sporti.
Darjah hendal (steering angle) dinaikkan sedikit supaya lebih mudah untuk dikendali ketika tunggangan dan di dalam kesesakan bandar.
Lengan ayun juga baharu dengan penyerap hentak dianjak ke bahagian tengah motosikal. Tidak dilupakan rim rekaan baharu dengan saiz 18 inci di depan dan 17 inci di belakang.
Dari segi reka bentuk, Scrambler 2023 nampak sama tetapi berbeza dengan model terdahulu.
Paling mudah dikenali ialah lampu nyalaan siang (DRL) dengan empat bahagian atau dalam bentuk X dan lampu utama LED penuh.
Tangki besi direka baharu dan mempunyai penutup boleh tukar dan pelindung aluminium di bawah tangki turut diganti baharu.
Penutup alternator dan cekam mempunyai logo X dan rekaan ekzos berbeza dengan tambahan garisan utama.
Maklumat motosikal dipaparkan pada meter TFT baharu berwarna saiz 4.3 inci dan pembeli ditawarkan aksesori Sistem Multimedia Ducati untuk sambungan telefon pintar.
Ketiga-tiga Ducati Scrambler Icon, Full Throttle dan Nightshift akan berada di bilik pameran Eropah bermula Mac 2023.
Daripada tiga model tersebut Scrambler Nightshift nampak jelas berbeza dengan gaya Café Racer manakala Full Throttle diinspirasi dari perlumbaan flat track Amerika Syarikat.
Penulis: Muhammad Md Tajudin