Satu model yang menarik perhatian penulis ialah redi-Go, namanya memang unik dan ringkas dengan reka bentuk berdasarkan falsafah Jepun iaitu YUKAN yang bermaksud berani.
redi-Go dikenalkan di India pada 14 April 2016 dan pada 19 Julai lalu Datsun melancarkan model yang dikemaskan dengan kelengkapan keselamatan baharu.
redi-Go adalah sebuah kereta kompak yang saiznya kecil sedikit berbanding Perodua Axia. Datsun mengkelaskan redi-Go sebagai urban-cross dan pertama seumpamanya di India.
Ukuran panjang redi-Go ialah 3,429 mm, 1,560 mm lebar dan 1,541 mm tinggi dengan keluasan but 222 liter. Axia pula berukuran 3,640 mm panjang, 1,620 mm lebar dan 1,510 mm tinggi dengan saiz but 260 liter.
Dari ukuran tersebut redi-Go hanya menang dari segi tinggi dengan perbezaan 0.031 mm sahaja.
redi-Go memang dibuat tinggi supaya dapat mengharungi lopak air dan permukaan jalan yang pelbagai. Dengan gayaan Tall-Boy, jarak kelegaan bumi redi-Go ialah 185 mm dan ia terbaik di dalam kelasnya.
redi-Go digerakkan oleh enjin 0.8L dan 1.0L iSAT tiga silinder yang ekonomikal dan transmisi lima kelajuan manual dan AMT.
Kuasa enjin 0.8L ialah 54 hp pada 5678 rpm dengan tork 72 Nm pada 4386 rpm. Enjin 1.0L pula berkuasa 68 hp pada 5500 rpm dan tork 91 Nm pada 4250 rpm.
Padan dengan saiz, penggunaan minyak untuk enjin 0.8L ialah 22.7 km/l manakala 1.0L pula 22.5 km/l.
Di antara kelengkapan tambahan pada redi-Go 2019 ialah Beg Udara Pemandu, Sensor Bantuan Parkir Belakang, Amaran Kelajuan Tinggi (80 km/j ke atas( dan dan Peringatan Tali Pinggang Keledar.
redi-Go sebelum ini turut diperbaharui dengan Sistem Brek Anti Kekunci (ABS) dan Pembahagian Daya Brek Elektronik (EBD).
Untuk warna, ada tiga pilihan iaitu Ruby Red, Lime Green, White, Grey dan Silver.
Akhir sekali, bagaimana pula dengan harga?
Varian paling murah ialah redi-GO D 0.8 L berharga INR 279,650 (RM16,595) dan yang paling mahal ialah redi-GO S Smart Drive Auto berharga INR 437,065 (RM25,936).
Sangat murah kan?
Penulis: Muhammad Md Tajudin
Kredit/sumber foto: Datsun