Cadangan gunakan piawaian antarabangsa untuk kerusi keselamatan kanak-kanak diluluskan

oleh SALINA JALIL|
Cadangan dari Child Passenger Safety Malaysia (CPSM) untuk membenarkan penggunaan kelulusan standard piawaian antarabangsa yang lain untuk kerusi keselamatan kanak-kanak di Malaysia telah dibentangkan pada Mesyuarat Agung Tahunan Malaysia Ke-60 Majlis Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MKJR Malaysia) pada minggu lalu.



Mesyuarat tersebut telah dirasmikan dan dipengerusikan oleh Menteri Pengangkutan Yang Berhormat Anthony Loke dan yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Yang Berhormat Dato 'Kamarudin Jaffar.

 

CPSM sebagai salah satu anggota Majlis Keselamatan Jalan Raya Selangor (MKJR Selangor) telah menaikkan usul untuk membolehkan standard kelulusan yang setara untuk kerusi keselamatan kanak-kanak atau sistem kekangan kanak-kanak (child restraint system/CRS) seperti Standard Keselamatan Kenderaan Motor Persekutuan 213 (FMVSS 213) yang boleh diterima pakai di Malaysia selain UNECE R44 dan R129.

 

 

Cadangan asas tersebut adalah inklusif untuk kanak-kanak khususnya yang berumur di antara 2 hingga 5 tahun.

 

 

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, informasi data mereka yang telah diterbitkan pada tahun 2017, Malaysia adalah negara yang kedua tertinggi di kalangan negara-negara ASEAN yang mempunyai kanak-kanak obese di antara umur 5 hingga 19 tahun. 

 


Dalam tinjauan di kalangan kanak-kanak berusia 6 bulan hingga 12 tahun yang telah dibuat oleh Kajian Nutrisi Asia Tenggara dan diterbitkan di The Journal of Nutrition pada tahun 2013 telah menunjukkan kelaziman kanak-kanak Malaysia yang berlebihan berat badan dan obesiti tinggi (21.6 peratus) jika dibandingkan dengan  kanak-kanak bersaiz normal (13.8 peratus). 

 


Kesimpulannya, sekiranya hanya UNECE R44 dan R129 diluluskan untuk diguna di Malaysia, kebanyakan kerusi keselamatan kanak-kanak yang terdapat di pasaran tempatan tidak memenuhi berat badan dan memberikan manafaat kepada pengguna.

 


Sepatutnya kerusi keselamatan kanak-kanak CRS yang sesuai untuk kanak-kanak harus ditentukan oleh usia kanak-kanak, berat badan, ketinggian dan peringkat perkembangan.

 

Kanak-kanak yang berlebihan berat badan dan melebihi 18 kilogram pada usia dua tahun tidak boleh menggunakan kerusi keselamatan yang biasa.

 


Pihak CPSM berbesar hati dengan penerimaan cadangan dan usul tersebut, lebih-lebih lagi ia melibatkan soal keselamatan terutama kanak-kanak, kerana mereka yang bakal memimpin negara di masa hadapan. 

 


Cadangan ini juga turut disokong oleh Lembaga Pengarah Penyelidikan Keselamatan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS), Datuk Suret Singh yang juga mengulangi bahawa Malaysia harus menerima piawaian setaraf antarabangsa yang lain.

 

CPSM berharap penguatkuasaan undang-undang untuk memandatorikan kerusi keselamatan kanak-kanak dilancarkan pada tahun hadapan dan tiada lagi kelewatan.


 

Add new comment

Careta Ad

Berita Berkenaan

Berita Domestik
  Pegawai Penyelidik Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Nurulhana…
Informasi
  Evolusi penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak telah bermula sejak perkembangan industri…
Berita Domestik
Bersempena Ramadan, Perodua akan bergiat agresif dalam kempen penggunaan kerusi keselamatan kanak-…