Namun, BYD dilapor mahu menguasai peratusan kecil di dalam pasaran kereta penumpang keempat terbesar di dunia itu.
Bukan itu sahaja, pengasasnya Wang Chuanfu dalam satu sidang pengedar mendedahkan sasaran jualan tahunan sebanyak 30,000 unit EV, selain mewujudkan jaringan 100 buah pengedar di seluruh Jepun menjelang 2025.
Menurut laporan Nikkei Asia, untuk mencapai sasaran tersebut, setiap pengedar BYD perlu menjual sekurang-kurangnya 300 unit kereta setahun, melebihi jumlah purata 200 unit kenderaan yang dijual di setiap pengedar di negara Matahari Terbit itu.
Setakat ini, BYD telah pun memulakan proses mewujudkan jaringan pengedar di lebih 50 buah lokasi di Jepun.
BYD Dolphin yang mula dijual September lalu memiliki tanda harga bermula dari 3.63 juta yen (RM118,198), jauh lebih murah berbanding Nissan LEAF dan dalam masa yang sama menawarkan pelbagai teknologi termaju.
Menariknya, strategi BYD adalah untuk mengambil apa yang dipelajari di pasaran Jepun, dan menggunakannya untuk pasaran Asia dan dunia.
Menurut Takeshi Miyao, CEO firma kajian industri Carnorama Japan menyebut, "sekiranya mereka berjaya menjual kenderaan di Jepun, sebuah pasaran automotif yang maju, mereka akan mendapat sokongan di seluruh dunia.
Miyao turut menyifatkan Jepun sebagai pintu gerbang untuk kejayaan.
Sumber: Nikkei Asia