Apa yang berlaku ialah pekerja kilang perlu mengasingkan diri selepas menjadi kontak kepada mereka yang berada di luar tempat kerja.
Senario ini suatu yang menarik untuk diperhatikan. Sebagai contoh kilang kereta di negara kita tidak dibenarkan beroperasi dan jumlah pengeluaran langsung merudum.
Di UK pula kilang dibenarkan beroperasi namun jumlah pengeluaran tetap jatuh akibat dari masalah cip dan pekerja.
Meskipun menghadapi masalah, kilang di sana masih mampu mengeluarkan 69 ribu unit kereta.
Keadaan yang sedang dihadapi ini meletakkan pengeluaran kenderaan dalam risiko dan satu lengahan bagi pemulihan industri.
Seperti di awal artikel, cabaran yang dihadapi ialah pandemik, peraturan perdagangan baharu dengan Eropah dan pembekalan komponen.
Berapa teruk keadaan sekarang? Dalam tempoh enam bulan pertama 2021, sebanyak 498,923 kereta dikeluarkan dan angka itu tidak berapa molek.
Jumlah tersebut mewakili penurunan sebanyak 38.2 peratus jika dikira dari segi purata lima tahun dan enam bulan pertama.
Purata lima tahun untuk enam bulan pertama (2015 - 2019) ialah 810,083 unit kereta.
Perbezaan ketara 311,160 unit kereta dalam tempoh tersebut bernilai lebih dari GBP 8.5 bilion (RM50.3 bilion).
Bercakap tentang kerugian memang menakutkan namun apa yang lebih penting ialah nyawa dan kesihatan rakyat perlu diutamakan.
Memberi sinar kepada industri pengeluaran kenderaan UK ialah program eksport di mana 83.4 peratus model yang dibuat di negara itu di hantar ke luar negara.
Pembahagian pasaran juga menarik. Lebih daripada separuh atau 51.7 peratus untuk pasaran Kesatuan Eropah (EU), Amerika Syarikat sebanyak 18.8 peratus dan disusuli China dengan 7.8 peratus.
Jepun dan Australia pula mewakili jumlah kecil iaitu 1.9 peratus dan 1.8 peratus.
Keadaan yang dihadapi pengeluar di UK sekarang masih sukar dengan ketidaktentuan pembekalan dijangka berlanjutan sehingga tahun 2022.
Masih ada sinar sebenarnya, ada beberapa pelaburan yang diumumkan baru-baru ini untuk industri automotif UK.
Pelaburan tersebut sangat diperlukan selepas empat tahun UK keluar dari EU dan beberapa kilang yang ditutup.
Penulis: Muhammad Md Tajudin