Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One’, ilham daripada Type 57 SC Atlantic

oleh Muhammad Md Tajudin|
Bugatti Type 57 dikeluarkan pada 1934 dan merupakan karya agung Jean Bugatti.

Dikeluarkan pada 1934 juga bermakna jarak usianya begitu jauh dan masih lagi mempengaruhi reka bentuk Bugatti hari ini. 

Sebagai contoh, sirip atas bumbung yang boleh dilihat pada model baharu Bugatti.

Seorang pelanggan Bugatti mahukan sesuatu lebih istimewa dan Chiron Super Sport yang ditempahnya dibuat seperti model ikonik itu atau lebih tepat Type 57 SC Atlantic.
LEXUS MREC Banner Campaign August 2024
MG5 MREC Banner Campaign October 2024 - 01
Bugatti Type 57 SC Atlantic

 

Dari situ lahir Chiron Super Sport ‘57 One of One’ dan kisah di sebaliknya memang menarik.

Pada 2003, pelanggan itu yang juga peminat kereta pertama kali melihat Type 57 SC Atlantic di Muzium Automotif Mullin di Oxnard, Amerika Syarikat dan terus jatuh cinta.

Impian untuk memiliki Bugatti sendiri tercapai selepas dua dekad apabila suami beliau yang juga pemilik Bugatti memberi kejutan sempena hari lahir yang ke-70.

 

Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One’ dan Bugatti Type 57 SC Atlantic

 

Wanita itu menerima jemputan peribadi dari Bugatti untuk berkunjung ke Molsheim, Perancis bagi memilih spesifikasi Chiron Super Sport.

Beliau disambut Ketua Pereka Sur Mesure Bugatti, Jascha Straub dan semasa lawatan kenangan dan ilham terus tercetus apabila model skala Type 57 SC berada di depan mata.

Jascha Straub sendiri sudah lama mahu menterjemahkan semula model ikonik tersebut.

 

Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One’

 

Untuk mendapatkan warna yang sama, Jascha Straub berkunjung ke Muzium Guggenheim di Bilbao, Sepanyol iaitu lokasi unit asal Type 57 SC Atlantic dipamerkan.

Menggunakan contoh warna yang dihasilkan sendiri Bugatti, beliau meneliti warna kereta di bawah pelbagai keadaan cahaya. 

Satu ciri yang membentuk Bugatti dan Type 57 SC Atlantic ialah jeriji bentuk ladam dan tergantung di antara dua lengkungan roda.

 

Bugatti Type 57 SC Atlantic

 

Kakitangan Sur Mesure bekerjasama dengan jurutera untuk memberi penghormatan kepada model asal dan kekal dengan falsafah Form Follows Performance dan keperluan kejuruteraan.

Setiap liang, garisan dan bukaan Chiron Super Sport mengambil kira keperluan penyejukan ekstrem dan aerodinamik kereta dengan kelajuan 440 kilometer sejam ini.

Hasil akhir boleh dilihat dengan jelas dan menonjol di depan.

 

Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One’ dan Bugatti Type 57 SC Atlantic

 

Warna biru dan jeriji sepadan menampakkan persamaan di antara kedua-dua model dan bahagian bawah sayap belakang terpampang lakaran badan dan tulisan ‘57’ dan ‘One of One.

Lakaran badan itu dilukis dengan tangan. Rim lima bilah Super Sport dibuat dalam kilatan krom dan biru yang sama seperti asal.

Jika digunakan rim dulang seperti Type 57 SC Atlantic pasti lebih seragam namun penulis percaya ada alasan kukuh seperti penyejukan dan aerodinamik di sebaliknya.

 

Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One’

 

Pada bahagian dalam, pelanggan memilih kulit Gaucho dan pada panel pintu terpampang lakaran Type 57 SC Atlantic warna Lightning Blue yang dijahit dengan tangan.

Logo ‘57 One of One' boleh dilihat pada konsol tengah dan lautan warna coklat yang membangkitkan aura klasik, mewah dan tak lapuk dek zaman.

Impian dan kenangan dua dekad akhirnya menjadi kenyataan dan sebuah lagi objek seni berjaya dilahirkan.

Penulis: Muhammad Md Tajudin

 

Bugatti Chiron Super Sport ‘57 One of One