Berbeza dengan sistem kuasa kenderaan elektrik bateri (BEV) seperti LEAF, teknologi e-POWER terdiri daripada enjin petrol, penjana (generator) kuasa, penyongsang (inverter), bateri lithium-ion dan motor elektrik.
Secara ringkasnya, enjin petrol bertindak sebagai pembekal kuasa kepada sistem elektrik dan untuk itu pengguna tidak perlu mendapatkan tenaga elektrik dari luar kereta.
Teknologi yang menguasakan e-POWER
Melalui sistem e-POWER, roda kereta digerakkan oleh motor elektrik manakala enjin petrol digunakan untuk mengecas bateri dan menghantar bekalan elektrik kepada motor.
Apa yang terjadi ialah berbanding sistem konvensional di mana enjin petrol menggerakkan roda, enjin petrol di dalam sistem e-POWER hanya berfungsi sebagai pembekal untuk tenaga elektrik dihasilkan.
Keseluruhan sistem ibarat loji elektrik kecil yang dipakejkan di dalam sebuah kereta.
Sistem pemasaan memastikan enjin hanya berfungsi apabila perlu seterusnya menyumbang kepada kecekapan bahan api dan pemanduan yang senyap.
Dengan sistem ini, pengguna masih perlu mengisi minyak namun ia ditimbal balas apabila kereta tidak perlu dicas semalaman dan tidak perlu risau untuk mencari lokasi pengecasan apabila tenaga elektrik hampir habis.
Sistem ini juga berbeza dengan teknologi hibrid di mana enjin pembakaran dalaman menggerakkan roda dan nadi elektrik berfungsi sebagai pembekal tenaga tambahan.
Apa kelebihan e-POWER?
Ada tiga kelebihan utama sistem e-POWER seperti berikut:
- Membolehkan pengguna menikmati segala kelebihan yang ada pada EV tetapi tanpa perlu pengecasan luar.
- Menawarkan daya kilas yang tinggi pada kadar serta-merta dan membantu dalam prestasi kereta dan pecutan lancar.
- Pemanduan yang senyap ala EV.
Model yang menggunakan teknologi e-POWER
Teknologi e-POWER bukan lagi di atas kertas atau bilik makmal tetapi sudah digunakan pada model massa Nissan Note 2016.
Ianya juga sudah hampir dengan negara kita apabila Nissan telah melancarkan SUV Kicks e-POWER di Thailand, Singapura, Indonesia dan merupakan negara terawal dengan teknologi itu selepas Jepun.
Nissan Kicks e-POWER dilengkapi motor elektrik EM57, penjana dan penyongsang yang menghasilkan tenaga elektrik dari enjin 1.2 liter DOHC tiga silinder.
Sistem e-POWER mempunyai output kuasa 95 kilowatt atau bersamaan 129 PS dengan tork 260 Nm.
Teknologi One-Pedal
Dengan nadi elektrik, Nissan Kicks e-POWER boleh menggunakan teknologi One-Pedal di mana pemandu dapat menjalankan fungsi memecut dan nyah pecut dengan satu pedal sahaja.
Ketika berada di dalam keadaan trafik henti dan mula, pemandu tidak perlu bertukar kepada dua dan cukup hanya satu pedal sahaja.
Memang janggal untuk menggunakan satu pedal namun lama-kelamaan akan menjadi satu kebiasaan.
Cuma perkara utama yang hendak disampaikan di dalam artikel ini ialah konsep teknologi e-POWER bukan perkara baharu namun ia berjaya ditolak kepada pasaran massa oleh Nissan.
Satu yang menarik selepas satu ketika dahulu Nissan membawakan LEAF kepada umum.
Penulis: Muhammad Md Tajudin / Kredit foto: Nissan