Selain mempunyai platform sendiri, Canoo juga adalah pengeluar EV untuk khidmat langganan dan kenderaan pertamanya akan dilancarkan pada 2021.
Sebahagian daripada kerjasama melibatkan Canoo menyediakan khidmat kejuruteraan bagi membantu dalam membangunkan platform EV yang boleh diubah suai mengikut spesifikasi Kia dan Hyundai.
Sasaran HMG ialah bagi mengeluarkan kenderaan elektrifikasi dengan kos berdaya saing dari EV saiz kecil sehingga kenderaan yang dibangunkan khas (PBV).
Turut disasarkan ialah pengurangan barisan pemasangan yang rumit untuk EV dan membolehkan reaksi pantas terhadap perubahan permintaan pasaran dan keutamaan pelanggan.
Platform papan laju yang dibangunkan Canoo menempatkan komponen paling kritikal kenderaan dengan fokus utama pada pengintegrasian fungsi. Ini bermakna kesemua komponen memenuhi sebanyak mungkin fungsi sekaligus.
Kejuruteraan pintar ini mengurangkan berat dan jumlah keseluruhan komponen seterusnya memberikan ruang kabin yang lebih luas dan paling penting penawaran EV yang lebih murah. Selain itu, platform Canoo boleh dipadankan dengan pelbagai reka bentuk kabin.
Dengan kerjasama ini, HMG menggandakan komitmen untuk melabur USD87 bilion (RM360.3 bilion) dalam tempoh lima tahun akan datang bagi menjana pertumbuhan masa hadapan.
USD52 bilion (RM215.3 bilion) dirancang untuk dilabur sehingga 2025 dalam teknologi masa hadapan manakala Kia akan melabur USD25 bilion (RM103.5 bilion) dalam teknologi elektrifikasi dan mobiliti masa depan.
Penulis: Muhammad Md Tajudin