Apa sebenarnya C-ABS pada motosikal?

oleh SALINA JALIL|

 C-ABS yang membawa maksud Combined Anti-Lock Braking System.

 

Seperti yang diketahui ramai, ABS merupakan sistem brek yang mengelakkan roda dari mengunci dan menyebabkan motosikal tergelincir dan biasanya jatuh.

 

Manakala CBS pula bermaksud "Combi-Brake System" iaitu nama yang telah dipatenkan oleh Honda. Jika anda memberi tekanan pada salah satu tuil brek, daya brek akan dikenakan kepada kedua-dua roda iaitu brek digabungkan. Sistem ini ada digunakan pada sesetengah skuter Honda.

 

C-ABS menggabungkan yang terbaik daripada kedua-dua sistem di atas, dan digunakan untuk teknologi memberhentikan motosikal secara paling selamat dan yang  maju.

 

Sebelum digunapakai pada Honda CBR250R ABS, C-ABS telah ditawarkan pada jentera CBR1000RR Fireblade, dan VFR1200F.

 

Pengaktifan tuil brek hadapan atau tuil brek belakang akan menyebabkan kedua-dua brek digerakkan dalam nisbah yang ditakrifkan secara elektronik. Jika salah roda berada dalam bahaya mengunci, ia dikawal oleh sistem ABS.

 

Ini adalah salah satu sebab mengapa Fireblade merupakan motosikal kelas satu liter yang digemari penunggang baharu untuk bertahun-tahun lamanya.

 

Sekarang ini kebanyakan motosikal menawarkan pelbagai sistem dan peringkat ABS yang tidak banyak berbeza dengan sistem yang ada pada jentera MotoGP.

Add new comment

Berita Berkenaan

Berita Domestik
Tahun ini memang merupakan tahun yang sangat sibuk buat Proton, setelah mereka memulakan momentum…
Hezeri Samsuri
Melanggar mereka punah, dilanggar mereka musnah. Menurut statistik terbaharu kemalangan jalan raya…
Berita Global
Pada ketika itu merupakan zaman ketiadaan sebarang teknologi yang berkesan seperti tayar musim…