Dengan ciri-ciri seperti sistem kuasa elektrik sofistikated, aerodinamik canggih dan berat pelepasan (MTOW) hanya 950 kg, Airspeeder Mk4 mampu terbang sehingga 300 kilometer.
Airspeeder adalah model lanjutan kepada eVTOL kawalan jauh Mk3 yang telah melalui lebih 350 penerbangan ujian dan digunakan di dalam dua demonstrasi perlumbaan pada 2022.
Careta juga pernah menulis tentang Mk3 sebelum ini.
Sama seperti Airspeeder lain, tujuan utama Mk4 dibangunkan ialah untuk perlumbaan dan direka untuk beraksi lincah pada kelajuan tinggi dan altitud rendah.
Airspeeder Mk4 digerakkan penjana turbo berkuasa 1,000 kW (1,340 hp) yang menghantar tenaga kepada bateri dan motor elektrik.
Direka khusus untuk kegunaan eVTOL, teknologi itu membolehkan penggunaan hidrogen hijau sebagai bahan api dan lestari untuk penerbangan jarak jauh.
Rekaan pembakar (combustor) Alauda mampu mengekalkan suhu nyalaan hidrogen pada tahap rendah dan mengurangkan pelepasan nitrus oksida (NOx) dengan ketara.
Satu lagi ciri unik ialah sistem tujahan gimbal yang menggunakan pengawal penerbangan Kecerdesan Buatan (AI) bagi mengawal empat kipas secara berasingan.
Kipas itu dipasang pada gimbal ringan yang dibuat menggunakan cetakan 3D.
Ciri tersebut membolehkan Mk4 bukan sahaja laju pada laluan lulus malah mampu digerakkan dengan tepat di dalam aksi perlumbaan jarak rapat.
Alauda memaklumkan pengendalian Mk4 lebih kepada jet pejuang atau kereta lumba Formula Satu berbanding multicopter.
Penerbangan bagi menguji casis dan rangkaian kuasa dijadual pada suku pertama tahun ini.
Seterusnya Mk4 sedia untuk mengambil tempat di dalam Kejohanan Perlumbaan Airspeeder pada 2024.
Penulis: Muhammad Md Tajudin