Ini menimbulkan "bayangan terhadap keseluruhan industri," katanya.
Menurut Scherer, kini lebih sukar untuk memperakui pesawat baru. "Terdapat tekanan yang lebih besar daripada semua pemerhati, termasuk pihak berkuasa pengawal selia.”
Scherer menolak andaian bahawa Airbus mendapat manfaat daripada kesukaran yang dihadapi oleh pesaing terbesarnya. Beliau berkata harga pesawat meningkat kerana permintaan lebih besar daripada penawaran.
Dalam satu insiden awal tahun ini, pesawat Boeing 737-9 MAX yang dikendalikan oleh Alaska Airlines kehilangan penyumbat pintu semasa pendakian, menyebabkan lubang besar pada badan pesawat. Sejak insiden itu, Boeing berada di bawah tekanan yang semakin meningkat untuk meningkatkan kawalan kualiti.
Dalam nahas dua pesawat 737 MAX pada Oktober 2018 dan Mac 2019, 346 orang terkorban. Siasatan mendapati bahawa salah satu punca kemalangan itu adalah perisian pesawat terbabit.