Bahan api yang digunakan itu dibekalkan oleh TotalEnergies, sebuah syarikat yang berpangkalan di Normandy, Perancis dan dihasilkan daripada hydroprocessed ester and fatty acids (Hefa).
Airbus telah menguji beberapa penerbangan menggunakan SAF sepanjang tahun lalu.
Syarikat itu juga berharap agar pesawatnya diperakui untuk terbang menggunakan SAF menjelang akhir dekad ini. Pada masa ini, pesawat Airbus boleh dikuasakan sehingga 50 peratus SAF yang dicampur dengan minyak tanah tradisional.
“Meningkatkan penggunaan SAF kekal sebagai kunci utama kami untuk mencapai cita-cita industri bagi pelepasan karbon sifar menjelang 2050,” jelas Airbus dalam satu kenyataan.
Selain itu, syarikat itu juga mendakwa bahawa pesawat yang menggunakan SAF mampu menyumbang antara 53 peratus hingga 71 peratus daripada pengurangan karbon yang diperlukan untuk mencapai matlamat tersebut.