Setakat ini, pengeluar Jerman itu sudah pun mempunyai model elektrik sedan dan wagon Taycan yang bakal disusuli dengan model lain seperti Macan, Cayenne dan 718 Cayman.
Baki 20 peratus daripada sasaran tersebut akan dikhususkan untuk model Porsche 911, di mana ia bakal menjadi model Porsche terakhir yang dilengkapi dengan enjin pembakaran dalaman.
Bercakap kepada Reuters, ketua unit pembangunan bahan api sintetik (e-fuel), Karl Dums menjelaskan, "strategi kami pada mulanya ialah beralih kepada mobiliti elektrik dan ... kami akan terus menghasilkan 911 dengan enjin pembakaran dalaman selama mungkin.
Biarpun Porsche 911 memegang 13 peratus daripada jumlah jualan keseluruhan, ia akan kekal menjadi produk terpenting dari segi imej jenama dan pemasaran.
Model elektrik Porsche seterusnya yang bakal muncul tahun hadapan ialah SUV Macan di mana ia dibina menggunakan platform PPE yang dibangunkan bersama Audi, menampilkan senibina elektrik 800 voltan, serta keupayaan pengecasan sehingga 350 kW.
Wakil jurucakap Porsche turut mengesahkan model Macan berenjin pembakaran dalaman akan kekal dijual untuk tempoh beberapa tahun lagi.