Menurut pengarah penyelidikan Thatcham, Matthew Avery, "kami agak kagum dengan rekod tersebut, sejak pengeluaran pertamanya 14 tahun yang lalu, hampir tiada mangsa yang terkorban di dalam kemalangan yang direkodkan."
Sejak awal pengenalan XC90 pada tahun 2002, sebanyak 54,000 unit telah dijual di UK sahaja. Rekod ini termasuklah model XC90 generasi kedua yang dijual bermula tahun 2014.
Antara misi terbesar Volvo ialah memastikan tiada sesiapa yang sepatutnya terbunuh atau tercedera di dalam kereta Volvo. Dengan gabungan sistem keselamatan aktif (brek kecemasan automatik, AEB) dan pasif (struktur kukuh, beg udara dan tali pinggang keledar) yang ditawarkan, tidak mustahil misi murni itu tercapai, ditambah pula dengan pengiktirafan kereta paling selamat oleh Thatcham Research.
Ketika ditanyakan pendapat berkenaan XC90, Avery menjawab: "Pengeluar yang lain perlu belajar bagaimana Volvo menghasilkan kenderaan mereka. Mesej yang paling jelas ialah gabungan mantap sistem keselamatan pasif dan aktif. Sistem pasif diperlukan bagi melindungi manusia ketika kemalangan, manakala sistem aktif pula membantu mengelakkan kejadian yang serupa."
Walaubagaimanapun, beliau memberikan amaran supaya tidak meletakkan terlalu banyak sistem keselamatan aktif bagi menggantikan sistem pasif.
"Kereta seharusnya perlu mempunyai sistem keselamatan pasif yang unggul (bagi melindungi pemandu dan penumpang)," tambah beliau.
Sumber: Auto Express