TUKAR LORONG SESUKA HATI PUNCA KEMALANGAN MAUT - CADANGAN UNTUK KETATKAN UNDANG-UNDANG TERSEBUT

oleh Firdaus Razani|
Melihat kepada kekerapan kes kematian penunggang motosikal apabila kemalangan di atas jalan raya, seorang penganalisis mencadangkan agar undang-undang memotong atas jalan raya segera diperketatkan.
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 01
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 02

Penganalisis dari Badan Pemikir Bait Al-Amanah, Karisma Putera Rahman bercakap kepada Free Malaysia Today (FMT) berkata tingkah laku pemandu dan penunggang merupakan punca utama berbanding keadaan jalan raya.

Beliau turut berkata keadaan jalan raya di Malaysia setanding dengan kebanyakkan negara di Eropah.

“Kami setanding dengan UK. Tingkah laku pemandu dan penunggang adalah masalahnya.

“Tiada undang-undang yang jelas mengenai pemisahan lorong. Sebab itu kita ada motosikal berzip masuk dan keluar,” katanya.

 

FMT

 

Kebiasaanya, penunggang motosikal akan bertukar lorong apabila ada ruang kosong ataupun akan mengikut celah kenderaan lain ketika trafik perlahan atau berhenti di lampu trafik.

 

 

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia 2021, kadar kematian trafik jalan raya Malaysia bagi setiap 100,000 orang adalah 22.5, jauh lebih tinggi daripada negara seperti Jepun (2.24) dan Switzerland (2.6).

Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2022, yang diterbitkan oleh kementerian pengangkutan, melaporkan purata kadar kematian tahunan sebanyak 6,540 sepanjang dekad.

Penunggang motosikal menyumbang kira-kira 60% daripada jumlah kematian yang dilaporkan dalam tempoh ini.

 

FMT

 

Karisma berkata walaupun pemisahan dan penapisan lorong adalah sah di kebanyakkan negara, tetapi ia tertakluk kepada peraturan yang ketat.

Contohnya, pemisahan lorong adalah haram di Jerman, manakala penapisan hanya dibenarkan dalam trafik pegun.

Beliau mencadangkan menggabungkan perundangan dengan program pendidikan pemandu yang lebih komprehensif untuk mendidik penunggang mengenai amalan pemanduan yang selamat.

Beliau menambah bahawa kurikulum semasa tidak meliputi topik seperti pembahagian lorong dan penapisan.

Sementara itu, Pakar Keselamatan Jalan Raya, Rosli Khan mencadangkan kerajaan memperluaskan lorong motosikal di seluruh negara, kerana ia kini terhad kepada kawasan tertentu seperti Lebuhraya Persekutuan dan Putrajaya.

 

FMT

 

Beliau menambah bahawa Malaysia harus melaksanakan dasar sama seperti di Indonesia dan China, yang melarang penunggang motosikal daripada menggunakan lebuh raya.

Negara-negara ini merekodkan kadar kematian trafik yang lebih rendah, dengan Indonesia pada 11.3 dan China pada 17.4 setiap 100,000 berbanding dengan Malaysia 22.5.

"Adalah tidak selamat untuk penunggang motosikal menunggang bersama kenderaan dengan empat roda atau lebih di lebuh raya kerana semua orang beroperasi pada kelajuan tinggi," kata Rosli kepada FMT.

 

FMT

 

Beliau turut menekankan kepentingan menggabungkan dasar dengan penguatkuasaan yang konsisten, menggesa kerajaan untuk mengelak daripada memberikan kelonggaran kepada pesalah trafik.

“Sepatutnya tiada ruang untuk kelonggaran atau kelonggaran dalam penguatkuasaan, seperti menawarkan diskaun kepada pesalah.

"Pendekatan ini bercanggah dengan usaha mereka yang mematuhi peraturan dan memenuhi kewajipan mereka," katanya sambil menambah bahawa ia boleh menyebabkan kekurangan kesungguhan dalam kalangan pengguna trafik tentang peraturan.

 

SUMBER : FreeMalaysiaToday

Berita Berkenaan

Berita Global
Daripada maklum balas yang diterima @straits_times, AIG berkata keputusannya dibuat berdasarkan ‘…
Berita Domestik
Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Ismail Dollah berkata, kemalangan dipercayai…
Berita Global
Menurut NTSB, maklumat awal menunjukkan Ford Mustang tersebut melanggar bahagian belakang sebuah…