BYD juga menerajui segmen kenderaan tenaga baharu (NEV) dunia untuk tahun kedua berturut-turut.
BYD bermula sebagai pengeluar bateri boleh cas pada 1995 dan kini mempunyai pelbagai perniagaan seperti bas, kereta api, tenaga baharu dan elektronik.
Terbaru BYD memaklumkan kapal penggangkut roll-on/roll-of (ro-ro) pertama syarikat iaitu EXPLORER NO.1 memulakan pelayarannya.
EXPLORER NO.1 diserahkan secara rasmi di Pelabuhan Yantai di Shandong, China pada 10 Januari. Satu yang membanggakan apabila logo besar BYD terpampang besar pada sisi kapal.
Kapal itu juga melonjakkan keupayaan logistik antarabangsa BYD pada masa perkapalan ro-ro dunia mengalami cabaran pembekalan.
EXPLORER NO.1 berukuran 199.9 meter panjang dan boleh memuatkan 7,000 kenderaan.
Kapal itu menggunakan dua jenis bahan api iaitu gas asli cecair (LNG) dan bahan api konvensional.
Dalam tempoh dua tahun akan datang, tujuh kapal bakal menyertai barisan logistik perairan BYD.
Kesemuanya menyepadukan teknologi simpanan tenaga bateri dan sistem penjana aci syarikat.
Menurut Pengarah Besar Bahagian Korporat BYD, Wang Junbao, jualan dan pengeluaran industri NEV China melepasi angka sembilan juta unit pada 2023.
Jumlah tersebut merupakan sumbangan besar di dalam pengangkutan hijau dunia.
Pelancaran EXPLORER NO.1 merupakan langkah penting untuk BYD dalam melebarkan sayapnya di pasaran luar.
Pada 2023, BYD mengeksport 242,765 unit NEV yang menyaksikan lonjakan 334.2 peratus berbanding tahun sebelumnya.
BYD turut merancang untuk menjalinkan kerjasama dengan pengeluar kereta lain dari China di peringkat antarabangsa.
Penulis: Muhammad Md Tajudin