Bagaimanakah VW berjaya menyiapkan kereta ini dalam masa yang singkat serta berjaya memenangi perlumbaan?
Orang kata, gagal merancang adalah rancangan untuk kegagalan.
Jadi, adakah VW guna tayar sotong? Guna pemandu kurus?
Tidak... di antara rahsia pencapaian ini ialah melalui penggunaan teknologi yang inovatif. Pasukan yang terlibat menggunakan penyelesaian mudah tetapi signifikan iaitu melalui pencetak 3D.
Menurut Ketua Pengiraan/Simulasi Volkswagen Motorsport, Dr. Benjamin Ahrenholz, mereka menggunakan model skala 1:2 di dalam ujian terowong angin dan banyak masa diperolehi melalui penggunaan percetakan 3D.
Percetakan 3D ialah di mana sesebuah objek dihasilkan menggunakan material tertentu bagi menghasilkan objek skala. Contoh yang mudah ialah mencetak cawan, bekas dan sebagainya tanpa memerlukan proses konvensional yang rumit.
Penggunaan pencetak 3D digunakan secara ekstensif apabila 2,000 komponen dihasilkan melalui kaedah ini. Pakar aerodinamik menguji beberapa ratus konfigurasi untuk casis kereta lumba yang digunakan.
Bukan sahaja dalam jumlah yang banyak malah komponen yang dimahukan boleh disiapkan dalam tempoh beberapa hari sahaja berbanding gentian karbon yang memakan lebih banyak masa.
Komponen yang dihasilkan daripada pencetak 3D bukan sahaja digunakan dalam proses pengujian malah turut digunakan pada kereta lumba sebenar.
Di antara komponen yang dihasilkan ialah braket untuk kabel dan suis-suis. Walaupun nampak kecil tetapi sebenarnya telah menyumbang kepada keseluruhan kejayaan VW dalam mencatat rekod dunia di Pikes Peak.
Mereka yang gemarkan teknologi dan pembuatan berkemungkinan akan berasa seronok dan teruja dengan pencetak 3D.
Ia bukan tentang limitasi pencetak ini tetapi bagaimana anda kreatif dalam menggunakannya. Banyak perkara boleh dihasilkan dan teruja sungguh!
Penulis: Muhammad Md Tajudin