Langkah tersebut diambil disebabkan syarikat konglomerat itu mahu mengurangkan kadar kebergantungan kepada Tesla, selain meningkatkan dana untuk pelaburan.
Panasonic membeli kepentingan di dalam Tesla bernilai $30 juta (RM124.68 juta) pada tahun 2010, dan nilai tersebut meningkat kepada $730 juta menjelang akhir Mac 2020.
Sejak daripada itu, nilai saham tersebut meningkat hampir tujuh kali ganda dan ditutup sehingga 3.5% kepada $679.82 setiap satu pada Khamis lalu.
Menurut Hideki Yasuda, pakar analisis Ace Research Institute menjelaskan, "impak aset kriptowang mungkin menyebabkan nilai saham Tesla melonjak naik pada ketika ini menjadikannya masa yang sesuai untuk dijual semula.
Penjualan saham tersebut walau bagaimanapun tidak akan menjejaskan hubungan sebenar Tesla dengan Panasonic.
Tesla sebelum ini telah menjalinkan kerjasama dengan syarikat Korea LG Energy Solution dan syarikat China CATL untuk membangunkan kilang bateri di Shanghai berdekatan dengan fasiliti produksi Tesla.
Sumber: Reuters