Lorong ketiga hanya akan dibuka kepada lalu lintas pada bulan Disember.
Lebuh raya sepanjang 1.34km itu adalah sebahagian daripada laluan alternatif bagi pemandu yang datang dari Petaling Jaya menuju ke ibu negara.
Jalan keluar dari jejambat menuju ke Jalan Maarof di Bangsar di lebuh raya ini akan turut dibina.
Pada masa ini, pemandu dari Petaling Jaya perlu membuat pusingan U di bawah lebuh raya untuk ke Jalan Maarof.
Setelah lebuh raya dibuka, pusingan U akan ditutup.
Pada Mac lalu, Lebuhraya Sprint berkata dua lorong itu akan dibuka pada bulan Mei bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan itu.
DBKL, dalam kenyataan medianya, menambah bahawa kerja-kerja di lorong akhir akan siap pada November dan dibuka pada Disember.
StarMetro telah diberi tahu daripada sumber yang boleh dipercayai bahawa kontraktor projek tidak dapat membuat tarikh akhir pada bulan Mei disebabkan sekatan pihak berkuasa terhadap penutupan lorong lebih awal, yang telah menjejaskan kerja-kerja jambatan yang kritikal.
Projek berjuta ringgit itu bermula pada Disember 2017.
Ia dilancarkan oleh menteri Wilayah Persekutuan ketika itu Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pada Mac 2018.
Ia dianggarkan menelan kos kira-kira RM211 juta, dan kos pembinaan ini dikongsi oleh DBKL, Pavilion dan UKAS (Unit Perkongsian Awam-Swasta).
Ia dijangka siap menjelang Jun 2020 tetapi tarikh penyiapan terus ditunda.