Daripada senarai tersebut, adalah tidak mengejutkan apabila syarikat teknologi gergasi utama dunia seperti Apple, Amazon dan Microsoft tersenarai di dalam carta tersebut.
Di tangga ketujuh, Toyota kini merupakan syarikat automotif yang paling bernilai di dunia dengan nilai yang dianggarkan setinggi $54.1 bilion, atau peningkatan lima peratus berbanding tahun lalu.
Tidak jauh daripada Toyota adalah jenama Mercedes-Benz di tangga ke-lapan dengan nilai $50.8 bilion dengan peningkatan sebanyak 3 peratus.
BMW berjaya menduduki tangga ke-12 dengan nilai jenama $41.6 bilion diikuti oleh Tesla di tangga ke-14 dengan nilai $36.2 bilion.
Namun jika dinilai dari segi pertumbuhan, Tesla berjaya mendominasi setiap aspek di dalam laporan Interbrand, dengan pertumbuhan setinggi 184 peratus, sementara ditangga kedua pula jatuh kepada PayPal dan Adobe dengan pertumbuhan sebanyak 36 peratus sahaja.
Berikut merupakan senarai syarikat automotif yang paling bernilai mengikut kajian Interbrand 2021:
1. Toyota (7/100) - $54.1 bilion
2. Mercedes-Benz (8/100) - $50.8 bilion
3. BMW (12/100) - $41.6 bilion
4. Tesla (14/100) - $36.2 bilion
5. Honda (25/100) - $21.3 bilion
6. Hyundai (35/100) - $15.1 bilion
7. Audi (46/100) - $13.4 bilion
8. Volkswagen (47/100) - $13.4 bilion
9. Ford (52/100) - $12.8 bilion
10. Porsche (58/100) - $11.7 bilion
11. Nissan (59/100) - $11.1 bilion
12. Ferrari (76/100) - $7.1 bilion
13. Kia (86/100) - $6.08 bilion
14. MINI (96/100) - $5.2 bilion
15. Land Rover (98/100) - $5.0 bilion
Sumber: Interbrand