Honda Malaysia kekal di tangga pertama selama tiga tahun berturut-turut

oleh SALINA JALIL|
Honda Malaysia Sdn. Bhd. terus mengekalkan kedudukan No 1 untuk segmen jenama Non-Nasional selama tiga tahun berturut-turut dan mengekalkan kedudukan No. 2 dalam keseluruhan TIV selama dua tahun berturut-turut dari 2016 hingga 2017. Honda Malaysia juga mengumumkan bahawa semua daripada model CKDnya yang berakhir 2017 dengan mengetuai segmen masing-masing.

Pada tahun 2017, Honda Malaysia mencatatkan jumlah jualan sebanyak 109,511 unit, menetapkan rekod tinggi sepanjang sejarah Honda Malaysia sejak ia ditubuhkan pada tahun 2003. Ini adalah kali pertama Honda Malaysia mencapai jualan lebih daripada 100,000 unit dan juga paling tinggi bahawa jenama Non-Nasional pernah dicapai di Malaysia. Sejak 2003 dan dalam tempoh 14 tahun, Honda Malaysia telah menjual lebih daripada 730,000 unit kenderaan, membawa Joy of Driving ke Malaysia.
Merdeka Bonanza

Walaupun terdapat cabaran di pasaran tahun lepas, Honda Malaysia mencatatkan jualan tertinggi dengan 11,221 unit dijual pada bulan Disember. Jualan keseluruhan untuk tahun 2017 meningkat sebanyak 19% berbanding 91,830 unit yang dicatatkan pada 2016. Honda juga berjaya meningkatkan jualan 19% dalam pasaran, yang tertinggi pernah dicapai dalam sejarah Honda Malaysia, dan peningkatan 3.2 mata daripada 2016.

Pada tahun 2017, Honda Malaysia melancarkan 6 model baru. Model-model 2017 yang diperkenalkan adalah BR-V, City, Jazz dan Jazz, City Hybrid, CR-V dan All-New Civic Type R. City muncul sebagai model terlaris Honda pada 2017:

- Honda City 27%
- HR-V 17%
- BR-V 16%
- Civic 14%
- Jazz dan City Hybrid 2%
 

Sepanjang 2017, Honda Malaysia memperluas kehadiran dan penembusan di Malaysia Timur, yang menyumbang lebih daripada 7,500 unit kepada jumlah jualan yang dicapai. Jualan di Malaysia Timur pada 2017 meningkat sebanyak 33% berbanding 2016. BR-V adalah model terlaris di Malaysia Timur.

Selain meningkatkan jualan dan kemudahan asas pelanggan, Honda Malaysia juga menyedari pentingnya perkhidmatan selepas jualannya. Tahun lepas, mereka memperkenalkan Honda Pride dengan matlamat untuk mewujudkan kesedaran di kalangan pelanggan Honda mengenai manfaat perkhidmatan selepas jualan dan meningkatkan kepuasan pelanggan. Dengan 12 manfaat yang direka khas seperti jaminan 5 tahun dengan perbatuan yang tidak terhad, bilik menunggu dan bilik pameran peniaga yang selesa, Honda Pride didedikasikan untuk pengalaman pelanggan perkhidmatan berkualiti tinggi selepas jualan dari saat mereka menjejak kaki ke ruang pameran. Honda juga menaikkan bilangan peniaga pada 2017 untuk memenuhi keperluan pelanggan yang diperluas dan terus menyediakan perkhidmatan selepas jualan yang cemerlang. Dari segi perkhidmatan, Honda Malaysia mencatatkan lebih daripada 1,150,000 kenderaan yang diservis pada tahun 2017, meningkat 13% daripada kira-kira 1,021,000 kenderaan yang diservis pada 2016.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia, Encik Toichi Ishiyama berkata, "Honda Malaysia mencapai pencapaian jualan yang cemerlang pada tahun 2017, dan kami mendedikasikan tahun ini kepada semua pelanggan, rakan niaga, dan syarikat Honda. Ia merupakan tahun yang menarik untuk Honda dan hasil yang cemerlang yang kami dapat capai dengan sokongan kuat semua rakyat Malaysia dan Kerajaan Malaysia. "

"Seterusnya kami akan memperkenalkan seperti Honda SENSING, Turbo dan Sport Hybrid i-DCD. I-DCD Sport Hybrid membuat sejarah semasa pengenalan mereka kerana Malaysia adalah satu-satunya negara di luar Jepun yang diperkenalkan teknologi ini. Ia juga merupakan Hybrid yang paling berpatutan untuk diperkenalkan di pasaran. Honda juga merupakan jenama pertama yang memperkenalkan teknologi SENSING ke dalam model jisim seperti CR-V dan Accord Baru. Kami berusaha untuk membawa kegembiraan pemilikan kepada semua pelanggan kami" kata Encik Ishiyama.

Melangkah ke arah pencapaian seterusnya, Honda Malaysia akan berusaha untuk menyediakan produk berkualiti tinggi dan perkhidmatan selepas jualan yang cemerlang dan terus melampaui jangkaan pelanggan.

Add new comment

banner articles

Berita Berkenaan

Berita Domestik
  Mengulas mengenai kempen itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia Encik…
Berita Domestik
Pusat pameran 3S itu akan memberikan perkhidmatan jualan, servis dan alat ganti kepada penduduk…
Berita Domestik
Honda Malaysia yakin dengan trend yang ditunjukkan oleh data terkini memudahkan mereka mencapai…