Had harga minimum RM100k EV dijangka singkat, pasaran harus diliberalisasikan, dibuka selepas 2025 – Tengku Zafrul

oleh Danial Yasin Suhaimi|
Dalam Bajet 2023, telah diumumkan bahawa pengecualian duti import dan duti eksais semasa untuk kenderaan elektrik (BEV) CBU telah diubah, di mana ia dilanjutkan sehingga 31 Disember 2025.
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 01
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 02

Pada asalnya ia dirancang untuk berakhir pada 31 Disember 2023, sebelum ia dibentangkan dalam Belanjawan 2023 hingga 31 Disember 2024.

Walaupun pengecualian duti import dan eksais untuk BEV CBU bermanfaat kepada pembeli, ianya masih hanya memberi manfaat kepada golongan berpendapatan tinggi.

Hal ini kerana tiada BEV import dengan harga di bawah RM100,000 yang boleh dijual di Malaysia sehingga tamat tempoh pengecualian tersebut.

Syarat ini disenaraikan khusus untuk EV yang diimport di bawah garis panduan kementerian pelaburan, perdagangan dan industri (MITI) mengenai keperluan permit (AP) yang diluluskan francais untuk 2023.

Walaupun ia kelihatan tidak produktif memandangkan usaha kerajaan untuk meningkatkan elektrifikasi di negara ini, langkah itu mempunyai niat logik yang bertujuan untuk melindungi perdagangan dalam jangka pendek.

Bagaimanapun, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata tempoh masa ini dijangka pendek.

Dalam pelancaran stesen pengecas Tesla Supercharger di Pavillion KL, Tengku Zafrul berkata, "Sekarang ini, kereta elektrik berharga bawah RM100k, dan motosikal elektrik bawah RM12k tidak boleh dijual di Malaysia."

"Kami tidak boleh melakukan ini selama-lamanya, jadi ia hanya sehingga 2025. Selepas itu, kami perlu membuka pasaran itu.”

Menurut beliau, syarat itu dibuat bagi membolehkan pemain tempatan bersiap sedia untuk bekalan elektrik.

Walaupun ia tidak disebut secara khusus dalam dokumen tersebut, langkah itu pada dasarnya menghalang import daripada menjejaskan pasaran kenderaan pemasangan tempatan dalam segmen harga bawah RM100k.

Dalam satu temu bual bersama rakan media paultan.org, beliau berkata, “Kami memberi mereka (pembuat kereta tempatan) masa bagi bersedia untuk EV."

"Terdapat persoalan mengapa kita tidak meliberalisasikan lebih cepat, tetapi kita perlu melihat gambaran besar untuk melindungi industri automotif tempatan kita buat sementara waktu supaya berlaku peralihan yang adil, kerana ia berkaitan dengan banyak pekerjaan, daripada pekerjaan kepada pembekal.”

"Saya berharap menjelang 2025 syarikat tempatan kita telah pun beralih, kerana teknologi Tesla dan pembuat kereta China telah menunjukkan bahawa mereka sudah bersedia."

 

Sumber: paultan.org

 

Berita Berkenaan

Kereta
Perkara seperti tersebut membuatkan sesetengah orang masih kurang yakin dengan kebolehan dan…
Berita Global
Laporan itu datang selepas Ketua eksekutif Tesla, Elon Musk membuat lawatan mengejut untuk bertemu…
Berita Domestik
Majlis perasmian itu diadakan di Dewan Gandasuli Tamara Residence, bersama-sama dengan sambutan…