Jadi apa yang boleh dibuat oleh pengeluar bagi mengatasi atau mencegah masalah ini?
Ford sedar tentang masalah yang menimpa pengguna dan oleh itu telah berjaya membangunkan teknologi pengesanan jalan berlubang.
Teknologi ini bukan untuk disimpan dalam makmal atau dicetak di kertas penyelidikan sahaja tetapi sudah pun ditawarkan pada Ford Focus baharu.
Teknologi ini berfungsi dengan menghadkan tahap kejatuhan roda apabila jalan berlubang dikesan. Teknologi ini melaraskan tindak balas suspensi.
Suspensi belakang mampu bertindak balas dengan lebih pantas berbanding suspensi depan, roda depan akan memberi amaran awal kepada roda belakang sebelum melalui permukaan berlubang di mana proses ini berlaku dalam pisahan saat sahaja.
Input daripada pelbagai bahagian seperti suspensi, badan kereta, stereng dan input pembrekan diawasi setiap dua milisaat dan tindak balas suspensi akan dilaras untuk kualiti pemanduan terbaik.
Teknologi ini adalah ciri untuk Continuously Controlled Damping yang boleh dipesan semasa pembelian Focus baharu.
Ford membangunkan sistem suspensi ini menggunakan jalan yang direka khas di tapak ujian di Belgium. Fasiliti ini terdiri daripada beberapa contoh jalan berlubang paling teruk dan berbahaya dari serata dunia.
Pasukan jurutera kemudian menambah baik sistem ini melalui ratusan jam ujian di pelbagai jenis jalan awam Eropah.
Perkakasan bagi mengawasi bebanan dan halangan ini sama seperti yang digunakan ahli seismologi dalam mengkaji gempa bumi.
Hebat sunggguh!
Penulis: Muhammad Md Tajudin