Bagaimana lampu isyarat hijau automatik berfungsi? Berikut diringkaskan:
- Ford membuat pengujian di jalan raya yang mempunyai lapan lampu isyarat berturut di Aachen, Jerman dan dua laluan dengan tiga lampu isyarat berturut di pinggir bandar.
- Ford menggunakan SUV Kuga Plug-In Hybrid dan diibaratkan sebagai ambulans dan kenderaan penumpang bagi menguji senario berbeza.
- Kuga dilengkapi unit khas untuk berkomunikasi dengan infrastruktur dan perkakasan prototaip kawalan pantas bagi mengoperasikan perisian protaip di dalam kenderaan.
- Isyarat dari kenderaan ujian dihantar kepada lampu isyarat untuk bertukar kepada hijau.
- Apabila kenderaan ujian melepasinya, lampu isyarat akan kembali kepada operasi asal.
- Satu lagi senario ialah pengujian pemanduan harian, kenderaan menerima maklumat pemasaan yang mengandungi waktu lampu isyarat bertukar dari merah ke hijau dan hijau ke merah.
- Teknologi Kawalan Jelajah Adaptif Ford menyesuaikan kelajuan kenderaan.
- Apabila lampu isyarat bertukar merah, kelajuan kenderaan dikurangkan supaya kenderaan tiba di lampu isyarat ketika lampu isyarat berwarna hijau sebagai contoh dari kelajuan 50 km/j kepada 40 km/j.
- Ketika berada di lampu isyarat merah, teknologi itu mampu mengurangkan pembrekan mengejut dan masa menunggu.
- Kenderaan menerima maklumat lampu isyarat sebelum tiba di persimpangan dan kelajuan direndahkan bagi mengurangkan kesesakan.
Komunikasi di antara kenderaan dan lampu isyarat dibolehkan melalui teknologi C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything).
Teknologi itu adalah sebuah platform bersepadu yang menghubungkan kenderaan dengan infrastruktur jalan, kenderaan dan pengguna jalan raya.
Pengujian yang dibuat adalah sebahagian daripada projek Corridor for New Mobility Aachen-Düsseldorf (ACCorD) dan dibiayai Kementerian Persekutuan Jerman untuk Digital dan Pengangkutan.
Turut memberi sokongan ialah RWTH University Aachen, Vodafone, Straßen.NRW dan Majlis Perbandaran Aachen.
Projek ini berlangsung dari Januari 2020 hinga Mac 2022.
Penulis: Muhammad Md Tajudin