Kesemua pasaran utama mencatatkan perkembangan positif dengan China sebagai peneraju iaitu sebanyak 11 peratus pertambahan jualan kepada 322,000 unit.
Jumlah jualan tersebut bagaimanapun masih di belakang Amerika Utara yang merupakan pasaran terbesar Mazda dengan jualan sebanyak 435,000 unit. Jumlah itu meningkat satu peratus berbanding tempoh sebelum ini.
Pasaran ketiga terbesar pula ialah di benua Eropah dengan jualan sebanyak 242,000 atau peningkatan sebanyak satu peratus berbanding tempoh fiskal lalu.
Di tempat keempat barulah negara asal Mazda iaitu Jepun sebanyak 210,000 unit dengan pertambahan jualan empat peratus berbanding tempoh sebelum ini.
Walaupun Mazda menghasilkan kereta kompak dan penumpang yang menarik seperti Mazda2, Mazda3 dan Mazda6, jualan syarikat didominasi oleh barisan SUV CX iaitu sebanyak 46 peratus.
Ini adalah selari dengan trend semasa dan sebagai contoh jualan CX-5 telah bertambah sebanyak 17 peratus di Eropah.
Kesemua rekod sepanjang 12 bulan ini diterjemahkan dalam prestasi kewangan syarikat.
Hasil syarikat telah meningkat sebanyak lapan peratus kepada YEN 3.47 juta dengan keuntungan operasi sebanyak YEN 146 bilion dan untung bersih meningkat 19 peratus kepada YEN 112 bilion.
Untuk masa sekarang, Mazda mahu menfokuskan kepada teknologi baharu seperti SKYACTIV-X dan teknologi masa depan seperti elektrifikasi, pemanduan autonomi dan juga reka bentuk KODO.
Sasaran Mazda ialah untuk mencapai perkembangan jualan sebanyak 50,000 unit setiap tahun dengan menggunakan sepenuhnya kapasiti pengeluaran sedia ada sebanyak 1.8 juta setahun sehinggalah kilang baharu di Amerika Syarikat yang terletak di Alabama siap.
Mazda juga pada tahun ini akan melancarkan beberapa model yang telah dikemaskini di Eropah seperti Mazda6, Mazda MX-5 roadster dan Mazda CX-3.
Penulis: Muhammad Md Tajudin